Vida i mort a Vallibona, (font: bloc de l'autor)
NOVERINT
UNIVERSI ( Sia a
tots sabut) és
la segona
novel·la del meu
cicle
etnohistòric.
L’obra pren el
nom de la
formula usada
per encapçalar
determinats
documents a la
Cancelleria del
rei Pere el
Cerimoniós (o si
més us ho
estimeu, el del
punyalet). És
tracta d’una
novel·la que
presenta un
esplèndid
retaule de la
societat
medieval amb les
seues llums i
les seues
ombres. Per més
que l’acció ens
situa als TERMES
GENERALS DE
MORELLA, més
concretament a
VALLIBONA, tant
per la temàtica
com pel
tractament,
resulta
perfectament
exportable a tot
el món feudal
mediterrani de
la segona meitat
del segle XIV;
temps de guerra,
de pesta
bubònica, però
també de grans
construccions i
de grans
fortunes fetes
amb el comerç de
la llana. Fins i
tot, els temes
de la mort, la
guerra, l’amor o
la lluita per la
dignitat o per
la mera
subsistència,
malauradament
encara resulten
d’una actualitat
que de vegades
em resulta
esgarrifosa. El
mon medieval
se’ns fa present
des de la
primera fulla
amb un seguit de
personatges,
únics en el seu
anonimat i
imprescindibles
a l’hora de fer
anar la
història.
La narració,
està centrada al
voltant de la
Vall de
Vallibona;
poblada per gent
humil que la
vida converteix
en els autèntics
protagonistes de
la narració. Un
rera l’altre,
cadascun des de
la seua
problemàtica
personal, van
empentant
endavant la
història
d’aquesta petita
comunitat rural.
Són ells, amb la
seua aspra
lluita per la
subsistència,
els que crearan
l’èpica de la
quotidianitat;
ells qui faran
marxar el món
amb el seu
sacrifici diari.
Per això la
novel·la
presenta una
estructura
coral,
col·lectiva, on
cada personatge
té el seu moment
de glòria, si
més no,
literària.
L’obra porta com
a fons un acurat
treball
lingüístic i
etnogràfic que
dona relleu i
credibilitat als
personatges i
que ens fa
entrar, sense
notar-ho, al món
de llums i
ombres que era
el segle XIV a
les terres de la
mediterrània
europea.
Costums,
parlars,
llegendes,
rituals, dites i
refranys,
aporten
credibilitat i
color a la
narració,
especialment als
diàlegs que són
abundants i
resulten molt
vius i
expressius.
Pas a pas se’ns
van mostrant els
diferents jocs
de la vida que
s’ordeixen front
als jocs de la
mort; la
realitat més
crua que
aplegarà a
materialitzar
les pors més
atàviques; la
subtil frontera
que separa el bé
del mal i la
seua absoluta
relativitat.
Sobre un fons
històric ben
treballat,
l’obra va
detallant el
funcionament de
les institucions
civils; els
interessos de
les diferents
parts de
l’església; les
lluites pel
poder entre els
més poderosos, o
per la mera
subsistència
entre els més
miserables.
La pesta ( el
mal que no es
veu) apareix
omnipresent
entesa, més que
no com a
malaltia, com a
càstig diví per
les rebel·lions
contra
l’ortodòxia o
les estructures
del poder. La
natural
ignorància de
les raons que
mouen
determinats
fets, que tothom
considera
extraordinaris,
personificarà
temors i
creences en un
seguit d’éssers
sobrenaturals
(els personatges
del món que no
es veu). La mort
serà La Senyora,
acompanyada de
totes les
manifestacions
de les forces
del mal. Els
rituals de
sanació; tan
efectius com la
fe d’aquell que
els imparteix o
de qui els rep,
seran la darrera
esperança dels
pobres. Les
mitologies,
bones o dolentes
que habiten els
llocs deserts,
prendran cos
real a l’hora
d’esbargir pors
i incerteses.
Tota mena
d’elements
màgics
ancestrals es
personificaran,
tant certs com
immaterials, per
tota la gent de
la Vall.
Com a fons
apareixen un
seguit de fets
històrics com
ara: els
problemes que
crea la
reconstrucció de
l’església de
Santa Maria o
les muralles de
la ciutat de
Morella; la
Guerra dels dos
Peres amb les
crisis
econòmiques que
comporten les
lluites i les
males collites;
el comerç de la
llana i les seus
transaccions amb
els comerciants
toscans; els
problemes que el
govern de la
ciutat té amb
nobles i senyors
de vassalls; les
rivalitats entre
les aldees i la
ciutat o els
problemes entre
l’arxiprest
morellà i l’abat
de Benifassà. Al
contrari del que
acostuma a
passar, tota
aquesta
informació va
dosificant-se
sense aplegar a
embafar,
aportant a cada
moment sols allò
que és
estrictament
necessari.
És també
remarcable la
importància que
assoleix el
paisatge. Sempre
es tracta
d’escenaris
reals, fàcilment
identificables,
i que s’adapten
a l’escena que
emmarquen. Com
que els conec i
els sent, he
tractat de
dotar-los d’una
indubtable
càrrega lírica
poc habitual a
la novel·la
actual; açò
reforçarà el seu
caràcter
evocador
A cada capítol,
el mal i el bé
van perdent la
delimitació
clara que podia
caracteritzar-los,
com a
conseqüència
d’un fet
primordial i
dominant, la
pura necessitat
de subsistir. Al
llarg de tota
aquesta novel·la
anirà
barrejant-se la
història amb la
llegenda; el mon
real amb aquell
que no es veu;
la realitat amb
la ficció. A
més, cal
remarcar que
s’ha afegit una
certa dosi de
misteri que
manté l’interès
fins a la
darrera pàgina;
sols aleshores,
si has estat un
bon lector, ho
sabràs tot,… o
no…